Ευρετήριο

Παντοκράτωρ




ΡΙΖΑ: < ΠΑΝΤΟ- + -ΚΡΑΤΩΡ, α) ΠΑΝΤΟ- < ΠΑΣ (γεν. ΠΑΝΤ-ΟΣ), βλ.λ. Πᾶς, β) -ΚΡΑΤΩΡ < ΚΡΑΤΩ < ΚΡΑΤΟΣ (βλ.λ.).

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Ο κυρίαρχος των πάντων, παντοδύναμος, παντοκράτορας.

ΟΜΟΡΡΙΖΑ: Πᾶς Mat 1:17, Mar 9:49, Κρατῶ Mat 9:25.

ΣΥΝΩΝΥΜΑ: Θεός Πατήρ 1Pe 1:2, Ὁ Ὦν καὶ Ὁ Ἦν Apoc 1:8, Ὁ Ὦν Ἐπί Πάντων Θεός Rom 9:5, Εἷς Θεός καὶ Πατήρ Πάντων Eph 4:6.

ΑΝΤΙΘΕΤΑ: Σατανᾶς Rom 16:20, Διάβολος 1Pe 5:8, 1Jo 3:8.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Ουσιαστικό γ΄ κλίσης, αρσενικού γένους: Παντοκράτωρ, -ορος.

Για αναλυτική μελέτη βλ. Αρχαιοελληνική Γραμματική ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ.

ΤΥΠΟΙ ΤΟΥ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:

1) Παντοκράτορος: Γενική ενικού.

2) Παντοκράτωρ: Ονομαστική ενικού.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΜΦΡΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ:

Ο Ιεχωβά Θεός είναι αναμφισβήτητα και πραγματικά «εξυψωμένος σε δύναμη». (Job 37:23) Το εδάφιο Jer 10:6 λέει: «Από καμιά άποψη δεν υπάρχει κάποιος όμοιος σου, Ιεχωβά. Είσαι μεγάλος, και το όνομά σου είναι μεγάλο σε κραταιότητα». Ανόμοια με κάθε πλάσμα, ο Ιεχωβά έχει απεριόριστη δύναμη. Για αυτό, μόνο εκείνος αποκαλείται «Παντοδύναμος». (Apoc 15:3) Ο Ιεχωβά χρησιμοποιεί τη δύναμή του που εμπνέει δέος για να δημιουργεί, να καταστρέφει, να προστατεύει και να αποκαθιστά. Εξετάστε μόνο δύο παραδείγματα: α) τη δημιουργική του δύναμη και β) την προστατευτική του δύναμη.

Όταν στέκεστε έξω μια ηλιόλουστη καλοκαιρινή ημέρα, τι νιώθετε στο δέρμα σας; Τη ζεστασιά του ήλιου. Στην πραγματικότητα, όμως, νιώθετε τα αποτελέσματα της δημιουργικής δύναμης του Ιεχωβά. Πόσο ισχυρός είναι ο ήλιος; Στον πυρήνα του, η θερμοκρασία του φτάνει τους 15.000.000 βαθμούς Κελσίου περίπου. Αν μπορούσατε να πάρετε ένα κομμάτι σε μέγεθος κεφαλιού καρφίτσας από τον πυρήνα του ήλιου και να το βάλετε εδώ στη γη, δεν θα μπορούσατε να σταθείτε με ασφάλεια ακόμα και σε ακτίνα 140 χιλιομέτρων από αυτή τη μικροσκοπική πηγή θερμότητας! Κάθε δευτερόλεπτο, λοιπόν, ο ήλιος εκλύει ενέργεια ισοδύναμη με την έκρηξη πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων πυρηνικών βομβών. Εντούτοις, η γη διαγράφει τροχιά ακριβώς στη σωστή απόσταση γύρω από αυτό το φοβερό θερμοπυρηνικό καμίνι. Αν ήταν πιο κοντά, το νερό της γης θα εξατμιζόταν, ενώ αν ήταν πιο μακριά, όλο το νερό θα πάγωνε. Αμφότερες και οι δύο ακραίες καταστάσεις θα άφηναν τον πλανήτη μας χωρίς ζωή.

Μολονότι η ίδια τους η ζωή εξαρτάται από τον ήλιο, πολλοί άνθρωποι το λαβαίνουν ως δεδομένο. Ως αποτέλεσμα, τους διαφεύγουν αυτά που μπορεί να μας διδάξει ο ήλιος. Το εδάφιο Psa 74:16 λέει για τον Ιεχωβά: «Εσύ ετοίμασες το φωτοδότη, τον ήλιο». Ναι, ο ήλιος δοξάζει τον Ιεχωβά, «τον Δημιουργό του ουρανού και της γης». (Psa 146:6) Ωστόσο, δεν είναι παρά ένα μόνο από τα πολυάριθμα δημιουργήματα που μας διδάσκουν για την απέραντη δύναμη του Ιεχωβά. Όσο περισσότερα μαθαίνουμε για τη δημιουργική δύναμη του Ιεχωβά, τόσο πιο βαθύ γίνεται το δέος μας.

Ο Ιεχωβά χρησιμοποιεί επίσης την τεράστια δύναμή του για να προστατεύει τους υπηρέτες του και να τους φροντίζει. Η Γραφή χρησιμοποιεί μερικές παραστατικές αλλά και συγκινητικές λεκτικές εικόνες για να περιγράφει τις υποσχέσεις που έχει δώσει ο Ιεχωβά να παρέχει προστατευτική φροντίδα. Προσέξτε, λόγου χάρη, το εδάφιο Hsa 40:11. Ο Ιεχωβά παρομοιάζει εκεί τον εαυτό του με ποιμένα και το λαό του με πρόβατα. Διαβάζουμε: «Σαν ποιμένας θα ποιμάνει το κοπάδι του. Με το βραχίονά του θα συγκεντρώσει τα αρνιά και στην αγκαλιά του θα τα βαστάξει. Εκείνα που θηλάζουν θα τα οδηγήσει δείχνοντας φροντίδα». Μπορείτε να οραματιστείτε τι περιγράφεται σε αυτό το εδάφιο;

ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΕΔΑΦΙΑ:

Apoc 4:8: «κα τ τσσαρα ζα, ν καθ ν ατν χων ν πτρυγας ξ, κυκλθεν κα σωθεν γμουσιν φθαλμν, κα νπαυσιν οκ χουσιν μρας κα νυκτς λγοντες· γιος γιος γιος κριος θες παντοκρτωρ, ν κα ν κα ρχμενος.»

Η έκφραση οσιότητας σε υπερθετικό βαθμό: «Άγιος, Άγιος, Άγιος», την οποία αναφέρουν στην Αγία Γραφή κατά καιρούς τόσο δίκαιοι και πιστοί άνθρωποι όσο και άγγελοι. Μάλιστα δε πολύ περισσότερο ο πρώτιστος «όσιος» του Θεού Ιησούς Χριστός.

Ωστόσο ο Ιεχωβά Θεός που είναι η αγάπη, είναι η προσωποποίηση αυτής της ιδιότητας, Αυτός και Μόνος Όσιος και κανένας άλλος δεν μπορεί να εκδηλώσει οσιότητα πληρέστερα όσο Εκείνος (1Jo 4:8). Γι’ αυτό δίκαια του απονέμεται η Αγνότητα (ως ο Μόνος Όσιος) στον υπερθετικό βαθμό (βλ. και εδάφιο Apoc 15:4).

Apoc 16:14,16: «εσν γρ πνεματα δαιμονων ποιοντα σημεα, κπορεεται π τος βασιλες τς οκουμνης λης συναγαγεν ατος ες τν πλεμον τς μρας τς μεγλης το θεο το παντοκρτορος.» «Κα συνγαγεν ατος ες τν τπον τν καλομενον βραϊστ ρμαγεδδν.»

Apoc 19:11-15: «Κα εδον τν ορανν νεγμνον, κα δο ππος λευκς κα καθμενος π ατν [καλομενος] πιστς κα ληθινς, κα ν δικαιοσν κρνει κα πολεμε. ο δ φθαλμο ατο [ς] φλξ πυρς, κα π τν κεφαλν ατο διαδματα πολλ, χων νομα γεγραμμνον οδες οδεν ε μ ατς, κα περιβεβλημνος μτιον βεβαμμνον αματι, κα κκληται τ νομα ατο λγος το θεο. Κα τ στρατεματα [τ] ν τ οραν κολοθει ατ φ πποις λευκος, νδεδυμνοι βσσινον λευκν καθαρν. κα κ το στματος ατο κπορεεται ομφαα ξεα, να ν ατ πατξ τ θνη, κα ατς ποιμανε ατος ν ῥάβδ σιδηρ, κα ατς πατε τν ληνν το ονου το θυμο τς ργς το θεο το παντοκρτορος»

Οι πολλές μορφές της αδικίας: Αρκεί να σκεφτεί κανείς μόνο τα πολλά χρήματα και τον τεράστιο χρόνο, που σπαταλιούνται στην παραγωγή πολεμικών όπλων και εφοδίων, και που τελικά προκαλούν εκατομμύρια άσκοπους θανάτους, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων. Όπως και τα κολοσσιαία ποσά που απαιτούν και επιζητούν οι, ποικίλης μορφής, «νόμιμες» και παράνομες απολαύσεις στα πλαίσια ιδιοτελών παρορμήσεων των ανθρώπων.

Όλα αυτά προκαλούν και εξάπτουν το δίκαιο θυμό του Δημιουργού Ιεχωβά Θεού. Για το λόγο αυτό Εκείνος έχει διορίσει τον Γιο Του για να διεξαγάγει έναν κατά πάντα δίκαιο πόλεμο εναντίον ολόκληρου αυτού του πονηρού συστήματος πραγμάτων, προκειμένου να τερματίσει οριστικά και τελεσίδικα τις αδικίες κάθε μορφής.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

Apoc 1:8: Ge 17:1  Exo 6:3

Apoc 4:8: Exo 6:3  Apoc 11:17  Apoc 15:3

Apoc 11:17: Exo 6:3  Am 4:13  Apoc 16:7

Apoc 15:3: Exo 6:3  Apoc 19:6

Apoc 16:7: Exo 6:3

Apoc 16:14: Hsa 13:6  Jer 25:33  Jek 30:3  Joe 1:15  Joe 2:11  Soph 1:15  2Pe 3:12

Apoc 19:6: Exo 6:3

Apoc 19:15: Apoc 12:5  Jer 25:30  Joe 3:13  Apoc 14:20  Apoc 14:19

Apoc 21:22: Exo 6:3  Apoc 15:3

1) Η σύνθετη αυτή λ. Παντοκράτωρ (βλ. ΡΙΖΑ) αποτελεί (ως σύνθεση) ένα από τα γνωρίσματα της «Κοινής» Ελληνικής γλώσσας τα οποία περιλαμβάνονται στις Χριστιανικές Ελληνικές Γραφές (Καινή Διαθήκη).

2) Η λ. Παντοκράτωρ στο εδάφιο Apoc 1:8, 11:16, 16:7 περιλαμβάνεται σε μια περιγραφή με ποιητική έξαρση ως ένας ύμνος χωρίς μέτρο. Πρόκειται για ένα λογοτεχνικό χαρακτηριστικό του (πρωτότυπου) κειμένου των Χριστιανικών Ελληνικών Γραφών (Καινή Διαθήκη).

3) Η λ. Παντοκράτωρ στο εδάφιο 2Co 6:18 αποτελεί εκπλήρωση προφητείας (παραβ. Ο΄ Hsa 43:6).

4) Η λ. Παντοκράτωρ στο εδάφιο Apoc 4:8 αποτελεί παραπομπή από σχετικό εδάφιο Εβρ. Γραφ. (Ο΄ Hsa 6:3).

5) Η λ. Παντοκράτωρ στο εδάφιο Apoc 15:3 αποτελεί παραπομπή από σχετικό εδάφιο Εβρ. Γραφ. (Ο΄ Psa 111:2, Psa 139:14).

6) Η λ. Παντοκράτωρ χρησιμοποιείται σπάνια στο πρωτότυπο κείμενο των Χριστιανικών Ελληνικών Γραφών (Καινή Διαθήκη).

7) Παντοκράτωρ,-ορος, ὁ, παντοδύναμος, κύριος πάντων, Ο΄ 2Ki 5:10, Κ. Διαθ. βλ. Κόντου Γλωσσ. Παρατηρ. σ. 120,121.

1) ΑΓΓΛΙΚΑ: Almighty.

Παντοκράτωρ, ορος, , , the ruler of all, almighty. Fr. κράτος.

2) ΛΑΤΙΝΙΚΑ: Omnipotens.

3) ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ: Allmächtig.

4) ΙΤΑΛΙΚΑ: Onnipotente.

5) ΓΑΛΛΙΚΑ: Tout-Puissant.

6) ΙΣΠΑΝΙΚΑ: Todopoderoso.

7) ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΑ: Onipotente.

8) ΟΛΛΑΝΔΙΚΑ: Almachtig.